wtorek, 7 sierpnia 2018

Jak zrobić nakładkę bokeh na obiektyw

Od jakiegoś czasu moje obowiązki zawodowe poszerzyły się o fotografię, a ponieważ zawsze lubiłam robić zdjęcia to ta alternatywa bardzo mi się spodobała. Cały czas staram się dokształcać i robić coraz lepsze zdjęcia. 
W ten sposób natknęłam się na zdjęcia z pięknym rozmyciem tła, które zwie się bokeh.
Nie trwało długo abym sama takie robiła. 
Może zacznę od tego aby wyjaśnić co to jet bokeh:
Bokeh (wym. boke) to transliteracja japońskiego słowa bo-ke lub boke oznaczającego rozmycie, opisującego w fotografii sposób oddawania nieostrości obiektów znajdujących się poza głębią ostrości. Końcówkę "h" dodano w 1996 roku w celu zbliżenia jego angielskiej wymowy do dwu sylabowej wymowy japońskiej". Standardowo jasne obiekty rozmywają się w kształt otworu przysłony. Im więcej listków przysłony, tym otwór bardzie przypomina koło. 


Aby powstał nam bokeh, oprócz nakładki potrzebny nam jest również odpowiedni obiektyw.
Do tego typu efektu potrzebujemy krótkiego obiektywu, ja robię zdjęcia 
obiektywem 50 mm f 1/8

Materiały do zrobienia nakładki:
- czarny brystol
- taśma klejąca
- nożyk lub ozdobny dziurkacz

Wykonanie:
z brystolu wycięłam pasek papieru, owinęłam nim obiektyw, przycięłam do odpowiednich rozmiarów i skleiłam taśmą klejącą.
Krążki - dekielki- to też obrysowany obiektyw z czterema wypustkami do zawinięcia.na już gotowy wałek i przyklejony taśmą klejąca. Oczywiście zanim nakleiłam dekielki na wałek wycięłam otwory nożykiem (ozdobny dziurkacz byłby dokładniejszy)


Pierwsze podejście to były otwory o wielkości 25 mm, ale lepsze efekty dają te nakładki - dekielki - które zrobiłam przy drugim podejściu, z otworami o wielkości czyli 10-15 mm





Zdjęcia robię przy ustawieniu obiektywy na f 1/8 . Te gwiazdki w tle rosiczki to lampki, należy pamiętać że tło nie może być zbyt blisko fotografowane obiektu bo inaczej bokeh również nie wyjdzie.
Zdjęcie rosiczki robiłam na balkonie, słońce już prawie zaszło za blok, ale jeszcze oświetlało pięknie krople na rosiczce i dzięki nakładce również te krople na które ostrość nie była ustawiona są rozgwieżdżone. 
Nakładka miała otwór wielkości 10-15 mm







tutaj nakładka w kształcie kropli a w tle zapalone lampki i to one przybrały kształt kropel.




A tutaj nakładka o wielkości 25 mm, zdjęcia rosarium

 




A bez nakładki kolisty bokeh prezentował się tak:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz