środa, 6 marca 2019

Naszyjnik z włóczki-moje pierwsze próby tkackie

Kiedyś miałam w planach zrobić pomponiki z włóczki. Nawet w jednym ze sklepów z tanim miszmaszem kupiłam jej trochę (po złotówce za sztukę - ciężko się było oprzeć :)
Z pomponików zrezygnowałam, włóczka mi została, ale nie została zapomniana.

Z natchnienie przyszedł pinterest. Znalazłam wiele pięknych makatek. Zainteresowałam się tematem.
Pomyślałam sobie, że skoro do szydełkowania mam dwie lewe, to może z tkactwem pójdzie mi nieco lepiej.
Znalazłam stronę, która bardzo poszerzyła moją wiedzę - KLIK
Postanowiłam poeksperymentować. Jak to zwykle ze mną bywa, zamiast lecieć na zakupy po wszystkie "niezbędne" elementy do danej techniki zaczęłam w domu szukać zamienników.
Zanim zajmę się większą wiosenną makatką - wzór w głowie już się rodzi - zrobię coś w skali mini.
Mój wybór padł na makatkowy naszyjnik.



Materiały:
- tekturka o rozmiarze 10x15 cm plus dodatkowe dwa paski o rozmiarze 10x3 cm
- linijka
- klej do sklejenia tektury
- nożyk do wycięcia rowków w tekturze
- włóczka
- agrafka lub wsuwka do włosów
- koraliki
- sznurek jubilerski
- koraliki
- widelec

Wykonanie:
Zanim zaczniemy prace rozrysowujemy wzór i wybieramy kolory włóczki.



Na tekturze rysujemy kreski co 1 cm, w tych miejscach robimy nacięcia. Takie nacięcia robimy na dwóch bokach tektury naprzeciwko siebie. 


Z jednej strony pod nacięciami przyklejamy węższe kawałki tektury. Zasadniczo nie jest to potrzebne, jest to dodatkowe zabezpieczenie żeby się tekturka nie zginała.

 

Nie jest to konieczne, ale ułatwia pracę - na tekturce rysujemy wzór.
Przez wycięte szpary przewlekamy naokoło tektury sznurek lub włóczkę.
Zaczynamy od góry i przeplatamy włóczkę. Pierwsza linia pod - nad - pod - nad itd. i tak do końca. Druga linia odwrotnie nad - pod - nad - pod itd. do końca i od nowa pod - nad - pod ....
Widelcem co linia ubijamy włóczkę do dołu.
W trakcie zaplatania nawlekamy gdzieniegdzie koralika.


W miejscu gdzie ma być inny kolor włóczki widelcem przesuwamy już zapleciony wzór w górę tworząc kształt o jaki nam chodzi, gdzie wpleciemy inny kolor włóczki.


Tak prezentuje się początek z dwoma kolorami włóczki.



Końcówki przyklejamy taśmą klejącą do boku tekturki, na końcu będziemy ją przewlekać z tyłu pracy.

Sznurek z tyłu tektury obcinamy nożyczkami. Wiążemy po dwa sznurki ze sobą i obcinamy zbędną część.
W dolnej części podczas wiązania dodatkowo przywiązujemy dolną dekorację. Trzy listki z włóczki.


Sznurek jubilerski przymocowujemy do górnej części przeplatając wlóczkę przez istniejące sploty i związując po bokach.


Odwracamy naszyjnik na drugą - tylną - stronę. Każdy wystający kawałek włóczki przy pomocy agrafki czy wsuwki przekładamy przez 3-4 sploty i odcinamy zbędną wystającą część.



Wykonanie listków. 
Paseczki włóczki do listków miały 6 cm długości, więc niewiele dlatego cięŻko przy ich pomocy na zdjęciach pokazać jak się je splata, dlatego proponuje zobaczyć tutorial z którego sama skorzystałam - KLIK







W górnej części umieściłam małe metalowe kółeczka, za które później przywiązałam je do naszyjnika.


Sznurek jubilerski klejem do biżuterii wkleiłam w zapięcie.



A tak się prezentuje skończony naszyjnik.








I na szyi:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz