środa, 1 marca 2017

Jak podnieść butelkę za pomocą ryżu i patyczka?



Wołam córcię do kuchni, pokazuję jej półlitrową butelkę, patyczek do szaszłyków i ryż i pytam  czy za pomocą tych składników da się podnieść butelkę bez jej dotykania.
Aga: nie da się
Ja: a ja twierdzę że się da. Sprawdzimy kto ma rację?
Tak rozbudzonej ciekawości mojej 5cio latki nie trzeba było przekonywać do eksperymentowania.



Do butelki wsypujemy róż co jakiś czas uderzając nią o stół aby się dobrze ubiło.
Przy wsypywaniu ryżu przyda się lejek i patyczek do przetykania.
Gdy już butelka będzie pełna a ubijanie nie będzie powodowało redukcji objętości wbijamy do ryżu patyczek do szaszłyków.

Podnosimy butelkę za patyczek. Ponieważ wbiłyśmy go trochę za głęboko dałam córci inny szerszy patyczek, który wbiła zostawiając 1/3 patyczka na powierzchni i za ten podnosiła.
Była zaskoczona efektem końcowym.

A teraz kilka słów wyjaśnienia:
Przedmioty naciskające na siebie z dużą siłą powodują powstanie siły tarcia.
Ryż poddawany ubijaniu zaczyna bardzo ściśle przylegać do patyczka dzięki czemu gdy chwycimy patyczek, wraz z nim podnosi się cała butelka. 













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz